Användarvillkor

Senast uppdaterad: december 2024

Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller mellan AccoZen AB, org.nr 559544-8159, ("AccoZen", "vi", "oss") och den juridiska eller fysiska person ("Kunden", "du") som beställer och använder AccoZen:s bokföringstjänst ("Tjänsten").

Genom att registrera ett konto eller använda Tjänsten godkänner du dessa Villkor.

1. Tjänstens omfattning

AccoZen tillhandahåller en molnbaserad bokföringstjänst som gör det möjligt för Kunden att hantera sin löpande bokföring digitalt. Tjänsten inkluderar bland annat:

  • Löpande bokföring med stöd för BAS-kontoplan
  • Automatisk kontering och AI-assisterad fakturatolkning
  • Import av banktransaktioner via CSV-filer
  • Momsrapportering och skatteberäkning
  • Kundfakturering
  • Rapporter och huvudbok
  • Export i SIE-format

AccoZen ger Kunden en icke-exklusiv rätt att nyttja Tjänsten under avtalsperioden förutsatt att gällande avgifter erläggs avtalsenligt.

2. Avtalsperiod

Avtalet löper månadsvis eller årsvis beroende på vald prisplan och förnyas automatiskt om ingen uppsägning sker. Uppsägning ska ske skriftligen via Tjänstens gränssnitt eller e-post till support@accozen.se senast 30 dagar före avtalsperiodens utgång.

3. Provperiod

AccoZen kan erbjuda en kostnadsfri provperiod för utvärdering av Tjänsten. Provperioden börjar vid registrering och varar under den tid som anges vid registreringstillfället. Om Kunden inte väljer att beställa Tjänsten efter provperiodens utgång kan inmatad data raderas.

Kunden får endast utnyttja erbjudandet om gratis provperiod en gång per företag.

4. Priser och betalning

Avgift för Tjänsten debiteras i förskott för avtalsperioden enligt AccoZen:s vid var tid gällande prislista. Moms tillkommer på alla priser. Betalningsvillkor är 14 dagar.

Vid sen eller utebliven betalning äger AccoZen rätt att ta ut påminnelseavgift, dröjsmålsränta enligt lag samt stänga av tillgången till Tjänsten.

AccoZen förbehåller sig rätten att ändra priserna. Prisändringar aviseras minst 30 dagar i förväg via e-post eller i Tjänstens gränssnitt.

5. Support

AccoZen tillhandahåller support via e-post och i Tjänstens gränssnitt. Supporten omfattar hjälp med att använda Tjänstens funktioner. Supporten omfattar inte redovisningsmässig eller juridisk rådgivning – för sådana frågor bör Kunden konsultera en auktoriserad revisor eller juridisk rådgivare.

6. Tillgänglighet

AccoZen strävar efter att Tjänsten ska vara tillgänglig dygnet runt men reserverar sig för:

  • Planerade driftavbrott för systemunderhåll och uppdateringar
  • Oplanerade driftstörningar på grund av händelser utanför AccoZen:s kontroll
  • Störningar hos Kundens internetleverantör

Information om planerade avbrott meddelas i förväg när så är möjligt.

7. Kundens åtaganden

Kunden ansvarar för:

  • Att säkert förvara användarnamn och lösenord
  • Att riktigheten i inmatad data stämmer överens med Kundens faktiska affärshändelser
  • Att användningen sker i enlighet med gällande lagstiftning

Kunden ansvarar gentemot AccoZen för skada som uppkommer genom uppsåtlig eller oaktsam handling avseende detta avtal.

8. Ansvarsbegränsning

AccoZen:s skadeståndsansvar är begränsat till direkt skada och kan högst uppgå till den avgift Kunden betalat för Tjänsten under de senaste tolv (12) månaderna.

AccoZen ansvarar inte, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, för:

  • Utebliven vinst eller annan indirekt skada
  • Förlust av data eller information
  • Kundens ersättningsskyldighet gentemot tredje man
  • Fel eller brister i Kundens bokföring som beror på felaktig inmatning

Tjänsten ersätter inte professionell redovisnings- eller skatterådgivning. Kunden bör alltid konsultera en kvalificerad rådgivare för komplexa frågor.

9. Immateriella rättigheter

AccoZen innehar samtliga immateriella rättigheter till Tjänsten, inklusive mjukvara, design, varumärken och dokumentation. Kunden erhåller enbart en begränsad nyttjanderätt enligt dessa Villkor.

10. Lagring av data

AccoZen lagrar Kundens data på säkra servrar inom EU (Amazon Web Services, Stockholm-regionen). Data krypteras både vid överföring och lagring.

Vid avslut av Tjänsten har Kunden möjlighet att exportera sin data (t.ex. via SIE-export) innan kontot stängs. Det är Kundens ansvar att tillse att räkenskapsinformation arkiveras i enlighet med bokföringslagen.

11. Personuppgifter

AccoZen behandlar personuppgifter i enlighet med vår Integritetspolicy. I förhållandet mellan AccoZen och Kunden agerar AccoZen som personuppgiftsbiträde för de personuppgifter som Kunden matar in i Tjänsten (t.ex. uppgifter om Kundens egna kunder och leverantörer).

12. Avtalets upphörande

AccoZen kan säga upp avtalet med omedelbar verkan om:

  • Kunden är i dröjsmål med betalning trots påminnelse
  • Kunden bryter mot dessa Villkor på ett väsentligt sätt
  • Kunden är på obestånd eller försätts i konkurs

Vid uppsägning upphör Kundens rätt att använda Tjänsten och eventuell kvarvarande data raderas inom skälig tid.

13. Ändringar av villkoren

AccoZen förbehåller sig rätten att ändra dessa Villkor. Ändringar aviseras minst 30 dagar i förväg via e-post eller i Tjänstens gränssnitt. Fortsatt användning av Tjänsten efter att ändringarna trätt i kraft innebär att Kunden godkänner de nya Villkoren.

14. Tillämplig lag och tvister

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Tvister ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om parterna inte kan enas ska tvisten avgöras av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.

Kontakt

Om du har frågor om dessa Villkor, kontakta oss:

AccoZen AB

Org.nr: 559544-8159

E-post: support@accozen.se